Heb je je nog nooit afgevraagd hoe het komt dat die advertenties op Facebook vaak zo griezelig goed inspelen op jouw leefwereld? Dat komt omdat een online marketeer achter de schermen zeer gericht bezig is met het afstellen van de campagnes op de doelgroep.
Facebook Advertising heeft de laatste jaren enorm veel adverteerders aangetrokken net omdat er heel wat verschillende doelgroepen (jong & oud) op het platform aanwezig zijn. Die gigantische berg data die Facebook over zijn gebruikers verzameld heeft, stellen zij nu (deels) beschikbaar aan de adverteerders om zeer gericht boodschappen over te brengen.
Wat is de de Facebook Pixel?
De Facebook pixel is een stukje code dat je op jouw website moet implementeren. Dankzij die pixel wordt het een stuk eenvoudiger om het aantal conversies (bvb. verkopen of leads) bij te houden. Zo krijg je in een oogopslag te zien of jouw campagnes wel effectief zijn. Daarnaast kan je met de pixel ook jouw eigen advertising doelgroepen bepalen. Die gebruikers kan je dan op hun beurt een specifieke, op maat gemaakte, advertentie gaan tonen zodat deze nauwer aansluit.
Wat zijn Facebook Custom audiences?
Zo komen we bij “custom audiences” terecht. Op basis van de acties die zij ondernemen op jouw website kan je hen door middel van remarketing gaan achtervolgen op het internet. Giganten zoals een Coolblue, Zalando of een Bol.com zetten hier zwaar op in. Let er maar op wanneer jouw favoriete paar schoenen opeens op heel wat verschillende websites, waaronder Facebook opeens tevoorschijn komen. Specifieke gebruikers kan je er niet uit pikken, maar je gaat dus wel gaan adverteren op basis van het gebruikersgedrag op jouw website. Hieronder enkele voorbeelden:
- Bezoekers die jouw website in de laatste 24u hebben bezocht
- Bezoekers die jouw website in de laatste 180 dagen hebben bezocht, maar in de laatste 30 dagen niet zijn teruggekeerd
- Gebruikers die een specifieke (actie-)pagina hebben bezocht
- …
Aangepaste doelgroepen kunnen dus gebaseerd worden op de pagina’s die al dan niet bezocht werden en wanneer dit dan ook gebeurde. Dit allemaal in een timeframe van 1 tot 180 dagen.
Wat zijn Facebook Custom Conversions?
Vrij nieuw is de mogelijkheid om custom conversions aan te maken in Facebook. Dit kan eenvoudig door een pagina aan te maken die wordt weergegeven wanneer een bepaalde actie werd voltooid (bijvoorbeeld een bedankingspagina). De nieuwe Facebook pixel wordt standaard getriggerd op alle pagina’s van jouw website, dus ook wanneer iemand op zo’n pagina terechtkomt die daarvoor eerst op een van de Facebook advertenties heeft geklikt.
Je kan verder ook nog het type conversie, zoals een aankoop, bepalen. Hier kan je dan een bepaalde waarde aangeven. Stel je hebt een webshop met slechts één product. Je maakt een custom conversion aan die de bezoekers, die de aankoop doen, blijft opvolgen. Die aankoop zal een bepaalde waarde hebben. Je kan dan de effectiviteit van de advertentie gaan aftoetsen. Kost jouw product 50 euro, maar moet je voor elke verkoop 75 euro adverteren? Dan maakt die campagne verlies en wil je deze bijsturen.
Het toffe aan die Custom Conversions is het feit dat wanneer zij aangemaakt zijn, zij bijgehouden worden voor alle advertenties die je aanmaakt ongeacht je beslist of je hiervoor wil optimaliseren of niet. Op elk moment kan je dan ook een rapport trekken met het conversiepercentage voor elk van de custom conversion.
Wat zijn Facebook Standard Events?
Standard events zijn een geavanceerde feature van de nieuwe Facebook pixel. Wanneer je enkel gebruik maakt van custom audiences & conversions ben je al goed bezig.
Standard Events werken min of meer zoals de oude Facebook Pixel, maar hiervoor moet wel telkens een extra stukje code meegegeven worden. Het grote voordeel van standard events is het feit dat je op deze manier de limiet van 20 custom conversions makkelijk kan omzeilen.
Waar zit het verschil dan nu met custom conversions? Wel, custom conversions zijn gekoppeld aan een URL (normaal gezien voor een bedankings- of een aankooppagina). Standard events moeten niet aan een pagina worden gekoppeld. Die conversies kan je opvolgen door een stuk e extra code toe te voegen aan de desbetreffende pagina.
Er zijn 9 verschillende conversie types die je kan gebruiken bij Standard Events, elk met hun eigen stukje code. Die code toont Facebook dan wat getracked moet worden en zal bijgevolg in de nieuwe Facebook pixel worden geïnjecteerd, maar dan enkel voor de pagina waarop je conversies wil opvolgen.