Google Adwords is het online advertising platform dat door Google zelf werd ontwikkeld en dat jouw advertenties, tegen betaling, weergeeft naast de standaard zoekresultaten (SERPs). Een nieuwe site hoeft zo niet te wachten tot hij organisch verkeerd begint te krijgen via zoekmachineoptimalisatie maar kan via betaalde zoekopdrachten meteen bezoekers naar jouw website lokken.
Wat is Google Adwords?
Betaalde zoekopdrachten is hoe Adwords het best omschreven kan worden. Jouw advertenties worden weergegeven op basis van jouw zoekopdracht boven, naast en onder de standaard zoekresultaten die Google zal weergeven. Andere zoekmachines hebben een gelijkaardig advertentienetwerk maar worden in België amper gebruikt in vergelijking met Google en net daarom zijn ze een pak minder interessant om in te investeren.
Hoe starten met Google Adwords?
Vrijwel iedereen kan met Google Adwords van start gaan. Je kiest enkele zoekwoorden waarvan je denkt dat jouw klant zal ingeven om jouw product of dienst terug te vinden. Voor die zoekwoorden schrijf je dan ook de gepaste advertentie.
Afhankelijk van de concurrentie op de trefwoorden die jij wil targetten, zullen er nog bedrijven zijn hun advertenties aan het grote publiek willen tonen. Hiervoor zal je dan deelnemen in het online biedingssysteem waarbij je een max. kost per klik voor betaalt. Naast het maximale bedrag per klik dat je wil betalen, houdt Google ook rekening met de Quality Score (QS) bij het weergeven van de advertenties. Om bovenaan de advertenties te verschijnen moet je op beide zaken dus goed scoren.
Wat is de Google Adwords Quality Score?
Google checkt eerst en vooral hoe relevant jouw advertentie is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Daarnaast zal rekening gehouden worden met het aantal clicks dat jouw ad in het verleden heeft ontvangen op basis van de click-through rate (CTR) en de relevantie van de landingspagina waarop de gebruiker terecht komt.
Hoe hoger jouw quality score dan is, hoe beter & goedkoper het wordt om te adverteren in Google Adowrds. Zo kan jouw maximum bod voor een zoekwoord lager zijn dan dat van een concurrent, maar dankzij een betere quality score zal jouw advertentie alsnog boven dat van jouw concurrent verschijnen.
Hoe werkt het Google Adwords veilingsmodel?
Google begint pas aan jouw advertenties te verdien van zodra jouw ad wordt aangeklikt. De kostprijs die jij betaalt per klik noemt men dan ook de cost-per-click (cpc).
Hier kan je vervolgens kiezen voor een maximum bedrag dat je per klik wil spenderen. Je kan Google dit ook volledig automatisch laten doen op basis van jouw budget. In theorie zal je dan zo het meeste kliks voor jouw budget krijgen.
Een ander, minder populair model, is de mogelijkheid om te betalen per duizend impressies (cost-per-impression). In dit model stel je een bedrag in dat je wil betalen een de zoekmachines in ruil voor 1.000 weergaven van jouw advertentie. Hier wordt dan geen rekening gehouden met het aantal kliks.
Wat is een Google Adwords Partner?
Zoals gezegd kan iedereen zelf van start gaan met het adverteren in Google. Het platform kent echter heel wat optimalisatie mogelijkheden en variabelen die het verschil kunnen maken in een succesvolle campagne. Hiervoor heeft Google een soort van kwaliteitslabel ontworpen dat verkregen kan worden door het slagen in de Google Adwords examens. Op deze manier kan je Google Partner worden en jouw kennis aantonen aan potentiële klanten. Anderzijds is dit label ook een waardemeter op te bepalen of je al dan niet voor een bepaald bedrijf of persoon kiest om jouw Google Adwords Campagnes te managen.