SEO

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de marketingstrategie waarbij je jouw website gaat optimaliseren zodat hij bovenaan de zoekresultaten in de zoekmachines wordt weergeven. Opgelet! Hier heb je een duidelijk onderscheidt tussen het betaald adverteren via Google Adwords of het verkrijgen van “gratis” organisch zoekverkeer uit de zoekmachineresultaten (SERPs).

Wat is zoekmachineoptimalisatie – SEO?

Zoekmachineoptimalisatie bestaat in principe uit drie grote pijlers. De eerste is de technische optimalisatie van jouw website zodat deze volledig en correct gecrawled kan worden door de zoekmachines waardoor jouw pagina’s correct geïndexeerd kunnen worden.

SEO

De tweede pijler is de optimalisatie van de content en de marketing hier rond (content marketing). Wanneer jouw website correct geïndexeerd kan worden, is het van belang om zowel de bezoekers al de zoekmachine duidelijk te maken waarover jouw website gaat. Hiervoor moet de zoekintentie van de bezoeker in kaart worden gebracht door middel van een zoekwoordenonderzoek.

Op basis van dat zoekwoordenonderzoek kunnen teksten opgesteld worden rondom jouw producten en diensten waarmee jouw bedrijf gevonden kan worden. Afhankelijk van de concurrentie op de trefwoorden waarvoor je wil scoren, zal je moeten werken aan de autoriteit van jouw website via content marketing of linkbuilding campagnes. Op deze manier begin je te werken op de rankings van jouw website om zo bovenaan in Google te eindigen.

Hoe lang duurt het voor zoekmachineoptimalisatie – SEO werkt?

In tegenstelling tot Google Adwords is het voor zoekmachineoptimalisatie moeilijk in te schatten hoe lang het zal duren vooraleer je resultaten te zien zal krijgen. Soms kan het enkele weken tot maanden duren voor er zoekverkeer op jouw website komt. In zeldzame gevallen kan dit proces makkelijk een jaar in beslag nemen om de concurrentie achter je te laten.

Hoe lang het dus zal duren kan min of meer ingeschat worden door een analyse van de top 10 zoekresultaten. Werk je in een niche waar de concurrentie zeer hoog is, zoals in vastgoed, dan moet je rekening houden met een lang en vaak duur traject om de gevestigde waarden van de top 3 posities te stoten. Is de concurrentie echter minder zwaar, dan kan je veel sneller resultaten te zien krijgen. Zoekmachineoptimalisatie is dus een lange termijn strategie omdat je rekening moet houden met volgende zaken:

  • Initiële audit van de website & het uitvoeren van een concurrentieanalyse + zoekwoordenonderzoek
  • Duur van de implementatie van de technische & inhoudelijke aanpassingen
  • Google heeft voldoende tijd nodig om de website opnieuw te crawlen / indexeren
  • Contentmarketing & linkbuilding is een lang & arbeidsintensief proces als je dit niet kan schalen

De duur van een zoekmachinetraject is dus moeilijk in te schatten en het neemt behoorlijk wat tijd & consistentie in beslag als je alles correct wil uitvoeren: onderzoek, content marketing en de technische kant van SEO. Heb dus voldoende geduld, maar maak vooral de juiste keuze wanneer je met een bedrijf in zee gaat en geef het dan ook voldoende tijd. Zoekmachineoptimalisatie is vooral geduld en consistentie!