Facebook maakt het beheerders van een Facebookpagina zeer eenvoudig om posts te gaan promoten of boosten. Met een simpele klik op de boost-knop, keuze van de doelgroep en het budget, start je binnen enkele seconden je eerste Facebook campagne. Vaak speel je hiermee op goed geluk en wordt het moeilijk om campagnes op te volgen, laat staan om te bepalen of ze al dan niet succesvol zijn. Met onderstaande tips raak je al een heel eind verder in de optimalisatie van jouw Facebook advertenties.

Gebruik Facebook Business Manager

De Facebook Business Manager wordt jouw controlecenter. Van hieruit kan je immers gebruikers een bepaalde rol toewijzen zodat je een individu nooit het volledige beheer over jouw pagina of ad account hoeft te weten. Je weet immers nooit of de relatie verzuurt raakt en zij de pagina “hijacken” en jouw de toegang volledig ontzeggen.

Beheer je zelf meerdere pagina’s of ad accounts voor jouw klanten, dan is dit sowieso best practice. Op deze manier houd je de verschillende pagina’s, campagnes en budgetten overzichtelijk en makkelijk te beheren.

Facebook Business Manager

Implementeer De Facebook Pixel

De Facebook Pixel installeer je op elke pagina van jouw website. Dankzij die pixel kan je gebruikers nauwkeuriger gaan tracken en dus opvolgen. Die data kan je dan opnieuw gebruiken in remarketing campagnes om zo de bezoekers op te volgen en hun aandacht opnieuw te grijpen met nieuwe advertenties of aangepaste boodschappen op basis van hun gedrag op jouw website. Ben je niet zeker of de pixel succesvol geïmplementeerd werd? Dan kan je dit controleren dankzij de Facebook Pixel Helper Chrome Plugin.

Facebook Tracking

Het is verleidelijk om binnen jouw ad account heel wat gepersonaliseerde events aan te maken om de vooruitgang op te volgen. Laat je hiertoe niet verleiden en maak, indien mogelijk, zoveel mogelijk gebruik van de standaard Tracking Events die door Facebook beschikbaar worden gesteld.

Split-Test Jouw Advertenties

Maak zeker en vast gebruik van Ad Split Tests om de beste strategie en campagne te bepalen op basis van bereik, publiek en plaatsing. Op deze manier kan je de kosten zoveel mogelijk minimaliseren en de opbrengsten maximaliseren. De best presterende advertentie houd je dan actief.

Voeg Prijs & Details Toe

Gebruik je Facebook Advertising om een product aan de man te brengen en niet zozeer om een boodschap te verspreiden of aan leadgeneratie te doen? Wees dan niet bang om de prijs en productdetails mee op te nemen in je advertentie. Op deze manier zijn je leads meteen een stuk waardevoller.

De Relevantiescore

Probeer een relevantiescore van 7 of hoger te behalen voor jouw advertenties. De relevantiescore heeft een invloed op hoe vaak jouw advertentie wordt weergegeven maar ook de de kost die de advertentie met zich meebrengt.

Leadgeneratie Via Facebook

Wanneer je Facebook Advertenties gaat inzitten om leads te genereren vraag je best enkel de noodzakelijke informatie zodat hij deze snel kan invullen. Details verzamel je dan later door telefonische opvolging of op basis van een e-mailmarketing campagne.

Locaties Opnemen In Titels

Je Facebook Advertenties kan je perfect richten op een bepaalde stad of regio via de instellingen. Wil je echter Facebook gebruikers directer gaan aanspreken uit die regio om op jouw advertentie te klikken, neem dan zeker de naam van de stad of regio op in jouw advertentie.