De laatste weken hebben heel wat winkeliers de weg naar een eigen Shopify webshop gevonden. De lockdown, die zorgde voor langdurig gesloten winkels, gaf het finale duwtje in de rug om eindelijk werk te maken van hun eigen site en sommigen grepen die kans om met een eigen webshop te starten. Vaak wordt dan gekeken naar de gevestigde waarden zoals Coolblue, Bol of zelfs Amazon om inspiratie op te doen. Dergelijke platformen hebben echter budget waarvan menig winkelier enkel maar kan dromen. Zij moesten dus creatiever aan de bak om met een beperkt budget een eigen webshop op te starten.

Starten met een webshop

Wanneer je snel van start wil gaan zijn er heel wat mogelijkheden beschikbaar op de markt. Zo heb je WordPress met de WooCommerce plugin dat je zelf kan hosten of je kan kiezen voor een online platform zoals Squarespace, Wix of Shopify. De laatste drie zijn online platform waarmee je out-of-the-box van start kan gaan en binnen enkele klikken je winkel online open hebt. De keuze voor het platlform hangt af van de doelstellingen maar belangrijker de flexibiliteit in het opbouwen of personaliseren. Na een aantal experimenten ben ik overtuigd geraakt van de sterkte van het platform dat Shopify de gebruiker biedt en zelfs Facebook vindt het een te duchten concurrent nu Shopify tijdens de coronacrisis een enorme groei heeft meegemaakt.

Starten met Shopify

Shopify LogoShopify biedt nieuwe gebruikers een gratis proefperiode van 90 dagen aan waarmee ze de sterkte van het platform leren ontdekken. Ze heb je enerzijds het online platform waarmee je vrij snel kan starten met je eigen webshop. Anderzijds heb je een krachtige applicatie voor zowel iOS als Android waarmee je op elk moment de verkopen of de prestaties van je website kunt volgen.

Als gebruiker kan je kiezen uit een aantal gratis thema’s waarmee je de look and feel van je eigen webshop kan instellen, maar er bestaan ook talloze, betalende, premium thema’s als je op zoek bent naar iets specialer.

Na de keuze van het thema kan je met een eenvoudige editor aan de slag om je website op te bouwen op basis van een aantal voorgeprogrammeerde modules. Die modules kan je verslepen als bouwblokken om ze vorm te geven aan jouw webshop. In die modules kan je dan ook je teksten typen en opmaken. Vervolgens kan je beginnen met het toevoegen van producten of het aanmaken van collecties op basis van het assortiment dat je aan te bieden hebt. Professionele productfoto’s zijn hier een must om jouw webshop geloofwaardig te laten overkomen. Als een bezoeker twijfelt aan de echtheid van een website, zal hij het niet vertrouwen om een online betaling uit te voeren.

Shopify modules

Keuze van de betalingsprovider

Nu je Shopify webshop mij klaar is om je eerste verkopen binnen te halen, moet de keuze van de gewenste betalingsprovider nog worden gekozen. De keuze van die provider is belangrijk in functie van de betaalmogelijkheden die je jouw klanten wil aanbieden. Daarnaast moet je rekening houden dat je bepaald % in jouw productkost moet voorzien als kost voor de betalingsprovider. Afhankelijk van het type product(en) en de gemiddelde kostprijs is het hier belangrijk om de verschillende providers tegen elkaar af te wegen zodat je hier de juiste keuze in kan maken. In Europa zijn Mollie & Stripe veruit de meest gebruikte en gekende platformen om online betalingen te regelen. Eenmaal de betalingsprovider werd gekoppeld, kan je van start gaan op de eerste online verkopen binnen te halen.

Wat kost een Shopify webshop?

Als je er zelf mee van start gaat, zonder het inhuren van professionele hulp, dan is de maandelijkse kost van 29 euro de enige kost die je hebt. Er zijn nog een aantal duurdere maandelijkse mogelijkheden maar hiervoor kies je pas als je een een vrij grote omzet of een groot aantal producten verkoopt. Hoe duurder het maandelijks abonnement, hoe lager de transactiekosten die Shopify aanrekent. Zo start je op 2%, maar kan je deze laten zakken naar 1% of zelfs 0,5% per transactie.

Jouw Shopify webshop promoten

Een webshop zonder bezoekers is zoals een café zonder bier. Je zal dus promotie moeten maken om bezoekers richting jouw website te krijgen. Hier wordt online marketing dan weer belangrijk in. Zo kan je met SEO proberen hogere rankings in Google te bekomen om de trefwoorden waarmee jouw klanten jouw Shopify webshop zoeken. Je kan ook aan de slag met Google Adwords om zo bezoekers op jouw site te krijgen, maar de goedkoopste manier om op korte termijn traffic te creëren is via Facebook Advertising.